APA NAK BUAT BILA ANAK TERJATUH ATAU TERHANTUK

Teks : Iryani Ahmad

Nama pun anak kecil kan. Memang tak sah kalau tak terjatuh atau terhantuk. Kita masa kecil-kecil dulu macam itu juga. Anak kecil suka nak mencuba macam-macam aktiviti sampai tak perasan nak terjatuh atau terlanggar sesuatu kerana otaknya yang sedang berkembang dan dia tak dapat mengagak apa yang bakal terjadi seterusnya.

Perkara pertama jika anak kecil terjatuh atau terhantuk mana-mana, cepat-cepat pergi kepadanya selepas terdengar dia menangis. Tanyakan sahaja di mana tempat dia berasa sakit walaupun masih bayi sebagai tanda menunjukkan simpati. Lalu, tengokkan tempat sakitnya samada lebam atau luka. Dapatkan rawatan segera jika parah di klinik berhampiran. Jika lebam sahaja, biasanya saya cuma sapu balm Calm Time daripada Tasneem Naturel dan cepat sahaja lebam reda dalam tempoh sehari.

Pada minggu lepas, anak saya yang paling kecil terlanggar dahinya di lantai dan terus lebam biru. Memang menangis kuat jugalah. Saya terus mendukungnya dan basuhkan kepalanya dan memujuknya sambil tangan cepat-cepat cari balm Calm Time di laci meja. Sambil sapu-sapu di dahi, baca selawat dan terus dukung sampai terdiam.

Bukan anak yang kecil je, yang besar pun sama. Suatu hari, anak yang dah besar balik dari sekolah dengan balutan kain di kepalanya. Saya bertanyakan dulu apa yang terjadi. Katanya, masa nak pergi ke bilik bacaan, boleh pula kawan-kawannya menjerit takutkannya ada hantu. Dia dan kawan-kawannya pun semua berlari ke kelas dan dalam keadaan kelam kabut, terlanggar tepi pintu.

Ada cop mohor garisan lurus kat kening. Terus saya suruh buka balutan kainnya, berdarah 

banyak juga sampai basah baju putihnya dengan darah. Sapu balm Calm Time Tasneem 

Naturel tebal-tebal kat tempat berdarah, lepas 2-3 jam terus kering lukanya. Esoknya 

tertanggal kuping luka tu. Lepas 2 hari parut luka dah sembuh, alhamdulillah Terima 

Kasih Tasneem Naturel!

Comments

Popular posts from this blog

Bahan Lain Dalam Balm Tasneem Naturel

FAQ Tasneem Naturel

Kelebihan Balm Tasneem Naturel